FORFÆDRENES INDFLYDELSE KAN SPORES I HANS KUNST
Maleren S. Kielland-Brandt fortæller om slægten, der gennem generationer har beskæftiget sig med havet — og kunsten
MALEREN S. Kielland-Brandt, der bliver 75 år den 19. maj, har fortrinsvis beskæftiget sig med motiver fra søen, han har forfædre, der tjente deres brød på havet. I sine unge dage rejste han med malerudstyret til Amerika, hvor han oplevede Province Town og det store torskefiskeri på bankerne.
Hans afstamning har dog ikke udelukkende rod i søens folk, hans mor var i slægt med de navnkundige norske kunstnerslægter Bull og Munch, og hans far var i nær familie med Alexander Kielland. Selv om maleren Kielland-Brandt ikke er en af kunstens havørne, har han dog, som mangeårig udstiller på Charlottenborgs Forårsudstilling, vist fin håndværksmæssig solid kunst.
— Der har gennem generationer været kunstnere i Deres slægt?
— Min bedstefar og Alexander Kielland var vistnok fætre, jeg har boet sammen med hans søster, Kitty Kielland, på Tananger, Jæderen i Norge, og hun fortalte mig mange interessante ting om Ibsen og Bjørnson. Min bedstemor var født Munch, og hendes far var gift med en datter af apotekeren Bornemann-Bull i Bergen. I mine unge dage besøgte jeg den berømte norske violinist Ole Bulls yngre broder, men mine fornemmelser over for familien er at den art, at jeg mener, at der er ingen grund til at bryste sig af sin afstamning. Vi har jo allesammen forfædre, og vi kan ikke gøre hverken fra eller til, hvem vi så end stammer fra.
SØEN
— Hvorfor blev De marinemaler?
— Fra jeg var ganske lille, havde søen, vandet, lige fra en lille vandpyt til det store vilde hav, min interesse. Min farbror var I. H. Brandt, han blev kaldt for Bølge-Brandt. I det hele taget har familien i høj grad interesseret sig for bølger, min fætter var den store opfinder Valdemar Poulsen, der som bekendt syslede med luftens bølger.
— Begyndte De med at male havbilleder?
- Nej, jeg begyndte med at male alt muligt, portrætter og landskaber, men interessen for søen var så afgjort den stærkeste. Jeg er lige ved at tro, at mine forfædre, som var søens folk, har haft deres indflydelse på mit valg af motiver. Min oldefar var koffardi-kaptajn Søren Munch, og hans bedstefar var løjtnant under Tordenskjold og var med i angrebet på Dynekilen og førte en galej »Prinds Christian«.
— Er søstykker ikke stadigvæk blandt Charlottenborg-publikums favoritter?
— Jeg kan ikke lide betegnelsen søstykker. Det smager for meget af noget, der skal anbringes oven over sofaen. I mange år har motiver fra søen ikke domineret dansk malerkunst. En mand som Ernst Zeuthen var en fremragende maler, der hentede inspiration på havet, ham satte jeg meget pris på, han forstod at omsætte hele sin vidunderlige fantasi i havbilleder.
FANTASIEN
— Er det ikke sådan, at de fleste af vore marinemalere har været folk uden særlig opbud af fantasi?
- Tidligere skulle et skib være korrekt gengivet, det skulle være som et fotografi, jeg synes jo, at man må lægge vægt på stemningen og ikke indføre distraherende detaljer, så ikke hele motivet går i opløsning, men jeg vil nødig misforstås. En klassiker som Eckersberg, ham må man i høj grad fæstne sig ved som marinemaler. Hans minutiøse behandling af alle småting ødelagde ikke hans billeders helhedsvirkning.
- Man skulle, for at være en rigtig søens maler, også have mod til at være ude på bølgerne i al slags vejr?
— Det behøver man ikke. En søens digter som Holger Drachmann, der har skildret havet og dets folk så kraftfuldt, har vist skrevet sine bedste digte om havet, ikke om bord, men placeret i en magelig lænestol. Jeg har sejlet meget, fordi jeg har haft lyst til det, og jeg har sejlet i småfartøjer, fordi jeg synes, at man føler havets vældige rytme bedre i et lille skib end i et stort,
- Oplevelser fra Deres studierejser på søen?
— Da jeg var oppe på Norges vestkyst i min ungdom, var jeg ude med de norske lodser, som sejlede fartøjer af den såkaldte Collin Archer-type. Han var skotte og kom til Norge og blev en fremragende bådkonstruktør. I gamle dage havde man i Norge en type både, som man ofte forliste med, fordi de var for flade og klinkbyggede, de blev ofte læk, de kostede alt for mange menneskeliv. Skotten konstruerede en dyb ballastet båd, og dermed fik lodserne mere sikre fartøjer at sejle med.
SÆKKEPIBEN
— A propos det skotske, De er medlem af The Pipers' Club of Copenhagen, De har i nogle år spillet på sækkepibe?
— Jeg var i Skotland for mange år siden og kom op i højlandet. Den første aften jeg var der, sad jeg ved aftensbordet sammen med en hel del gæve briter.
Pludselig hørte jeg en sækkepibe i det fjerne, den kom nærmere og nærmere, jeg rejste mig op, jeg måtte ud og opleve manden og hans sælsomme musik. Musikken betog mig, jeg spillede obo dengang, men efterhånden, som årene gik, voksede min interesse for sækkepiben.
Den mand, der herhjemme kender instrumentets særpræg bedst, er vor Clubs pipe-major, maleren Mogens Zieler. Han er meget musikalsk, har spillet violin i syv år, men da han kom ud for sækkepiben, lagde han violinen på hylden.
— Hvad er det karakteristiske ved sækkepibemusikken?
— Det er et meget enkelt instrument. Basserne klinger éns til alle melodierne, og det, der giver dem deres charme, er udnyttelsen af den pentatoniske skala, det vil sige, at der kommer adskillige toner med en klædelig dissonans.
Det er den skotske folkesjæl, der udtrykker sig i dette ejendommelige instrument, som kan rumme alt, lige fra klassisk skotsk musik, skrevet direkte for sækkepiben, til nutidige marcher og dansemusik.
MATERIALERNE
— Hvis De med sækkepibens toner, der i almindelige danskeres øren lyder som klagesange, skulle klage over et eller andet, hvad ville det så blive?
— Som maler eller som menneske? Som maler ville jeg sige: Der er én ting, som plager mig på mine ældre dage. En del af mine billeder er malet på hessian eller jute, selvfølgelig præpareret som malerlærred, en inspirerende overflade at male på. For nogle år siden fortalte sagkundskaben mig, at jute og hessian ikke er så holdbart som lærred af hør og hamp. Efter den tid har jeg kun benyttet hør og hamp. På museer bliver malerier passet og plejet som patienter på et hospital. Malerier forgår i massevis, fordi de ikke bliver passet. Lærred er i grunden slet ikke velegnet, masonitplader af træmasse kan man sparke på, uden at der egentlig sker noget med kunstværket.
SELVKRITIK
— Har De haft lyst til at sparke til nogle af Deres egne malerier?
— Måske ikke, men jeg har aflivet ikke så få af dem, men alligevel har jeg sikkert solgt mange billeder af tvivlsom værdi, og det er jeg ked af, men når humøret bliver mere gråt end skotskternet, griber jeg sækkepiben og lader den løfte mig op til fantasiens højland, hvor der sjældent er trængsel ...
HARALD H. LUND
|
|
Maleren Sigurd Kielland-Brandt (1886-1964) blev interviewet i anledning af sin 75 års fødselsdag den 19. maj 1961 til Berlingske Aftenavis af digteren Harald H. Lund (bl.a. kendt for "Elefantens Vuggevise").
Artiklen blev bragt i avisen fredag den 12. maj 1961.
Artiklen kan læses nedenfor med links til andre sider på dette website. |
Se mere
Forside
Efternavneliste
Sideindex
Anetavle
Ukendte fotografier
BEGYND HER og klik dig gennem generationerne, der dukker op efterhånden:
Sigurd Kielland-Brandt med barnebarnet Beate og broderen Christian K-B ved sommerhuset på Hasselø, Falster.
Foto: Jørgen K-B.
Sigurd Kielland-Brandt spiller sækkepibe en aften
i haven på Frølichsvej 37 i Ordrup ved festen i anledning af niecen Lisbeths ægtemands, Sai Chiu Van, danske statsborgerskab 9. feb. 1953. Den specielle og glade episode foran Filippa-ælbetræet med store fotolamper på har tegnet sig i bevidstheden hos mange familiemedlemmer.
Foto: Jørgen K-B.
Denne side er oprettet
7. april 2012.
|